Strona główna Blog Strona 85

XXI Andrzejkowe Spotkania Taneczne

Serdecznie zapraszamy do udziału w XXI OGÓLNOPOLSKICH ANDRZEJKOWYCH SPOTKANIACH TANECZNYCH Jasło, 29-30 listopada 2022.

W tym roku chcielibyśmy poszerzyć kategorię wiekową, w której mogą zaprezentować się ci, którzy kiedyś już tańczyli i uwielbiali cały fun związany z tańcem, ci którzy patrzyli kiedyś na swoje koleżanki i kolegów, ale dopiero teraz mają czas i nabrali pewności siebie, żeby do tańca powrócić;) ale także dla tych, którzy nie mieszczą się w kategorii młodzieżowej, ale nadal kontynuują swoją przygodę z tańcem.

Zapraszamy tancerzy 20+ bez górnej granicy wiekowej… i mamy nadzieję, że odważycie się stanąć na naszej jasielskiej scenie!

Po raz pierwszy rozdzielamy imprezę na dwa dni, w związku z coraz większą liczbą uczestników, chociaż wiemy, że zawsze jesteście z nami od rana do wieczora;) dlatego 29 listopada zaprezentują się formy nowoczesne a 30 inscenizacje.

Na wasze zgłoszenia czekamy do 13 listopada!!! Do zobaczenia! Poniżej znajdują się dokumenty do pobrania

kk

REGULAMIN

KARTA ZGŁOSZEŃ

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH

Peter Chrzanowski: Materiał na film biograficzny

Peter (Peru) Chrzanowski, Kanadyjczyk polskiego pochodzenia był gościem kolejnej, 121. Studni Kulturalnej JDK. Bohater spotkania, które odbyło się 16 listopada br., jest postacią wybitną i nietuzinkową. Swoim barwnym, ekstremalnym życiem mógłby obdzielić kilka osób. A zawarł je na kilkudziesięciu fotografiach i filmach.

Urodził się w 1957 roku w Krakowie, a jako ośmiolatek wyjechał do Kanady. Jak wspomina, od zawsze szukał innej drogi, drogi dla siebie. Kiedy miał 3 lata, dziadek nauczył go jeździć na nartach. Ale nawet i tu mały Peter uciekał od wytyczonych tras. Zafascynowany białym puchem poświęcił mu część swojego życia. Druga to paralotnia. Ale są jeszcze filmy, które nazywa swoimi dziećmi, bo tych własnych, biologicznych nie ma. Prowadzi kawalerski żywot, mieszka z mamą w Pemberton, bo do tej pory nie spotkał kobiety, która mogłaby być jego partnerką. Takiej, która wytrzymałaby jego ciągłą nieobecność w domu. – Kocham kobiety, ale nigdy nie chciałem się ożenić, bo to by mnie oderwało od tego co kocham. Mogę spać w rowie, czy namiocie. A jak jest rodzina, to trzeba o nią dbać. Nie żałuję jednak swojej decyzji, a może jeszcze spotkam kogoś, z kim będę się mógł zestarzeć – mówi z wrodzoną pogoda ducha gość Studni Kulturalnej.

Podczas spotkania opowiadał o swoim dzieciństwie, młodości, wyprawach, podróżach, znanych ludziach, których spotkał w swoim życiu.  Z nostalgią wracał do czasów, kiedy kręcenie filmów było bardzo trudne, bardzo kosztowne i czasochłonne. – To kosztowało setki tysięcy dolarów. Nie mieliśmy wielu sponsorów, z trudem wiązaliśmy koniec z końcem. Bardziej chodziło o to, żeby przeżyć od filmu do filmu. Czasami współpracowaliśmy ze stacją telewizyjną, robili nam montaż, pożyczali ludzi i kamery. Ale nigdy nie było dużej produkcji, i nigdy też nie dostaliśmy pieniędzy na zrobienie filmu. To była trudna droga, ale myślę, że przez to było więcej satysfakcji.

Peter Chrzanowski, to utalentowany pasjonat, jednocześnie bardzo ciepły, serdeczny i skromny. Ze wszystkich miejsc na świecie uwielbia Kolumbię, bo to bardzo egzotyczne i ciekawe miejsce – Jak miałem 12 lat przeczytałem w National Geographic o Indianach, którzy uciekli od Hiszpanów. Marzyłem, żeby tam pojechać, bo to jednana cywilizacja, do której nie miesza się kościół, polityka, mówią swoim językiem, robią swoje ubranie z roślin. To miejsce, gdzie szczyty są wysokie na ponad 6 tysięcy metrów i  tylko 30 kilometrów od plaży na Morzu Karaibskim. Tam się zmienia roślinność i zwierzęta, w warstwach – od plaży tropikalnej do lodowców. To coś niesamowitego – zachwycał się bohater środowego spotkania.

Po blisko dwugodzinnej opowieści, publiczność zadawała jeszcze sporo pytań. Następnie przyszedł czas na podpisywanie pierwszej książki – autobiografii pt. „Szusss, czyli jak przeżyłem samego siebie”.

kp

O.N.E. w Jasielskim Domu Kultury

Zespół O.N.E. to reprezentantki jazzu nowoczesnego, łączącego w sobie elementy muzyki współczesnej, hip hopu czy techno. Grupa wystąpi w czwartek, 17 listopada br. o godzinie 18.00 na deskach Jasielskiego Domu Kultury w ramach IX edycji JasMatów – Jasielskich Jazzowych Klimatów. Cena biletu -50 zł.

Artystki zaprezentują przed jasielską publicznością swój autorski program złożony z kompozycji i aranżacji tworzących go instrumentalistek. Jest to jazz zagrany nowocześnie, energetycznie i niesztampowo, co z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom takich brzmień.

Przez kilka lat zespół działał pod nazwą O.N.E. Quintet, w tej formie został wybrany przez krytyków Jazz Forum zespołem roku 2021 w kategorii Nadzieja Jazzu oraz nominowany do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku – Jazz. Podczas XXIX Gali Grand Prix Jazz Melomani, zespół znalazł się wśród zwycięzców Oskarów Jazzowych za rok 2020. O.N.E. Quintet został wyróżniony statuetką w kategorii Nadzieja Jazzu. Panie mają na swoim koncie dwa albumy: „One” wydany 1 maja 2020, oraz „Entoloma”, który ukazał się również nakładem wytwórni Audio Cave, 8 marca 2022 br.

Zespół powstał w 2015 roku. Obecnie tworzą go: Kamila Drabek – kontrabas; Monika Muc – saksofon altowy; Patrycja Wybrańczyk – perkusja i Pola Atmańska – fortepian.

Artystki tworzące O.N.E. to wybitne przedstawicielki młodego pokolenia muzyków, na co dzień udzielające się na scenie jazzowej, awangardowej i pop.

pch

Świat dawnych instrumentów

Do świata dawnych instrumentów smyczkowych podczas spotkania pt.: „Rezonanse z oddali”, zaprosili młodzież muzycy z Zespołu Instrumentów Historycznych Risonanza. Podczas ponad godzinnego spotkania można było poznać nie tylko ich budowę, ale też wysłuchać koncertu opartego na repertuarze muzyki dawnej XVI, XVII i XVIII wieku. Spotkanie odbyło się we wtorek, 15 listopada br. w sali widowiskowej JDK.

– Zapraszamy was do odbycia naszej wspólnej muzycznej wyprawy w przeszłość. Do świata dźwięków dawnych instrumentów smyczkowych, ale również klawesynu. Czyli instrumentów, które znamy, ale czy na pewno pochodzą one z naszych czasów? – zwróciła się do przybyłych Anna Śliwa, znakomita skrzypaczka, pasjonatka edukacji muzycznej.

Dzięki temu, że pojawili się fascynaci muzyką dawnych epok, a co za tym idzie nurt wykonawstwa historycznego, wciąż można usłyszeć te instrumenty. Każdy z nich ponownie jest budowany przez lutników, którzy z pieczołowitością tworzą kopie tych instrumentów aby mogły brzmieć jak w tamtych czasach. Koncertowi, który miał charakter performance towarzyszyły projekcje obrazów Bartolomeo Bettera, Evaristo Baschenisa, Pietera Claesza, Simona Renarda de Saint Andre czy Rafaela.

– Dzisiaj lutnicy, którzy tworzą dawny instrument muszą mieć wzorzec. Jeżeli mogą obejrzeć instrument zachowany, no to są szczęściarzami. Mogą go wymierzyć i stworzyć wierną kopię, ale bardzo często muszą bazować na ikonografii, czyli na obrazach, podobiznach tych instrumentów. I na pewno jest to bardzo trudno zadanie, żeby stworzyć instrument na podstawie obrazu, który nie jest fotografią i nie można mieć zapewne takiego odniesienia co do proporcji, rozmiaru poszczególnych części instrumentu – podkreśla Anna Śliwa.

Muzycy zapoznali przybyłych z instrumentami historycznymi, takimi jak: fidel, pochette, lira da braccio, viola d’amore, skrzypce barokowe, klawesyn.

W tym instrumencie tzw. piórko szarpie strunę. Później piórko zastąpił młoteczek, który znalazł zastosowanie w pianoforte, pianinach i fortepianach. Dlatego klawesyn przez szarpnięcie struny jest zaliczany do instrumentów szarpanych takich jak: harfa, gitara czy lutnia – tłumaczył Andrzej Zawisza, znakomity krakowski klawesynista.

Koncert połączony z prezentacją instrumentów historycznych pozwolił publiczności poznać tajniki ich budowy oraz symboliki historycznej z nimi związanej.

Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza tworzą: Anna Śliwa – skrzypce barokowe; Maciej Wulw – skrzypce barokowe i Andrzej Zawisza – klawesyn.

pch

Patriotycznie i z nagrodami –soliści JDK w Jarosławiu

Soliści Jasielskiego Domu Kultury Natasza Litwa , Karolina Polak i Onofrio Della Medaglia w ostatni weekend 12 i 13 listopada br. uczestniczyli w XV Ogólnopolskim Festiwalu Piosenki Patriotycznej „Serce w plecaku” w Jarosławiu.

Karolina Polak piosenką „Niech się Pani pomodli” wyśpiewała I nagrodę. Onofrio Della Medaglia otrzymał III nagrodę za piosenkę „Orlątko”. Obydwoje zostali zaproszeni do koncertu laureatów, który odbył się 13 listopada 2022 r. w Jarosławskim Ośrodku Kultury i Sztuki. Solistów do konkursu przygotowała Ewa Grzebień. Karolina Polak zadebiutowała na konkursie także jako akompaniatorka co zapewne było dodatkowym atutem solistki. Akompaniament przygotowała podczas zajęć w JDK, pod kierunkiem Wojciecha Nowickiego.

JDK

Studnia Kulturalna JDK: niewiarygodne życie Petera Chrzanowskiego

Spotkanie autorskie z Peterem (Peru) Chrzanowskim, kanadyjskim narciarzem ekstremalnym polskiego pochodzenia, paralotniarzem, podróżnikiem i filmowcem odbędzie się 16 listopada br. (środa) o godz. 17.00 w Jasielskim Domu Kultury. Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona.

Tematem przewodnim spotkania zorganizowanego w ramach 121. Studni Kulturalnej JDK będzie promocja książki „Szusss, czyli jak przeżyłem samego siebie”.

Peter (Peru) Chrzanowski pochodzi spod Krakowa, ale jeszcze jako dziecko wyemigrował z rodzicami do Kanady. Znalazł się wśród pionierów ekstremalnego narciarstwa, gdy na przełomie lat 60. i 70. XX w. zjechał z kilku trudnodostępnych szczytów Ameryki Północnej i Południowej. Był też jednym z pierwszych użytkowników i propagatorów paralotni. Swoje wyczyny narciarskie i paralotniarskie filmował, tworząc niepowtarzalne dokumenty.

Autobiografia „Szusss, czyli jak przeżyłem samego siebie” jest jego pierwszą – i jak twierdzi – ostatnią książką (na swoim koncie ma wiele artykułów dotyczących narciarstwa w fachowej prasie). To szczera, opowiedziana ze swadą relacja z szalonych czasów ekstremalnych wyczynów narciarskich oraz początków epoki, w której pierwsze paralotnie pojawiły się na niebie.

er/st

XVI Przegląd Twórczości Plastycznej Dzieci i Młodzieży: Czy to bajka czy nie bajka

Kolejna edycja cieszącego się  dużym zainteresowaniem konkursu dotyczy tym razem twórczości Marii Konopnickiej. Opiewane przez nią piękno otaczającego świata oraz szacunek do człowieka i natury jest inspiracją do stworzenia ciekawych prac artystycznych. Przegląd adresowany jest do uczniów szkół podstawowych z powiatu jasielskiego. Zainteresowani uczestnictwem powinni złożyć prace najpóźniej do 25 listopada br. do Jasielskiego Domu Kultury. Rozstrzygniecie oraz wręczenie nagród nastąpi 9 grudnia br.  godz. 14.00 w Jasielskim  Domu Kultury.

Celem konkursu jest rozwijanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej, wspieranie rozwoju talentów i umiejętności plastycznych  oraz prezentacja i popularyzacja plastycznej twórczości dzieci i młodzieży.  Poprzez swoją literaturę Maria Konopnicka pobudza wyobraźnię swoich odbiorców, zachęca do kreatywnego działania. Ci, którzy chcą wziąć w nim udział mają za zadanie wykonać  prace w dowolnej technice płaskiej  (malarstwo, pastel, grafika warsztatowa i komputerowa, kolaż itp.) z wyłączeniem technik nietrwałych (np. plastelina, materiały sypkie) w formacie dowolnym (max. 50×70 cm). Powołana przez organizatora komisja dokona kwalifikacji prac na wystawę przyzna nagrody i wyróżnienia w dwóch kategoriach: uczniowie klas od I do IV oraz od V-VIII. Wystawa pokonkursowa czynna będzie od 9 grudnia 2022 do 5 stycznia 2023.

REGULAMIN

KARTA ZGŁOSZEŃ

Alla maniera italiana w JDK

Alla maniera italiana”, to kolejny koncert z cyklu „Peregrynacje muzyczne” organizowany przez Jasielski Dom Kultury, który odbędzie się we wtorek, 15 listopada br. o godzinie 18.00 w JDK, bilet 15 zł. Wieczór wypełni muzyka włoskiego baroku.

Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza w swoim podstawowym składzie czyli dwoje skrzypków barokowych (Anna Śliwa i Maciej Wulw) oraz klawesynista (Andrzej Zawisza) wykonają utwory takich mistrzów jak Antonio Vivaldi i Arcangelo Corelli.

Serdecznie zapraszamy!

***

Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołemPandolfis Consort Wien. Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a także uczy gry na skrzypcach barokowych w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

Maciej Wulw – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec Klemensa Bortla i Antoniego Cofalika, kameralistyki Ewy Warykiewicz i Marii Szwajger-Kułakowskiej, studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Daniela Deutera – skrzypce barokowe oraz Konserwatorium Krakowskiego w klasie skrzypiec barokowych Anny Śliwy. Pedagog, wykonawca i organizator życia muzycznego. Umiejętności w zakresie gry na skrzypcach barokowych doskonalił biorąc udział w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez Agatę Sapiechę, Francka Polmana, Antona Stecka, Jacqueline Ross, Mechthild Blaumer, Franka de Bruine, Daniela Deutera. Współpracował z orkiestrami Sinfonietta Cracovia , Capella Cracoviensis , Lutherana Antiqua (Karlsruhe), Ensemble de la Cour którego kierownikiem artystycznym był wybitny polski oboista Arkadiusz Krupa, Intrada – Zespół Instrumentów Dawnych, Cracovia Danza oraz prof. Elżbietą Stefańską wybitną polską klawesynistką, nagrywał dla Polskiego Radia Kraków, Katowice, Rzeszów. Zainteresowany autentycznymi stylami narodowymi i etnicznymi, wykonawstwem historycznym, repertuarem zakorzenionym w obszarze muzyki dawnej. Wraz z działalnością koncertową prowadzi działalność pedagogiczną. Jest propagatorem kultury muzycznej w regionie podkarpackim, inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na tym terenie.

Andrzej Zawisza – z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki, oraz studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance oraz Master of Music Degree (z wyróżnieniem). Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson. Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej m. in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, m. in. Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Był trzykrotnym stypendystą Dartington International Summer School w klasie klawesynu Colina Tilney’a, oraz uczestnikiem międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz w licznych warsztatach, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005). Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii i Szkocji. Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystyczny zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.

JDK

Rezonanse z oddali w JDK

We wtorek, 15 listopada br. o godzinie 10.30 zapraszamy do Jasielskiego Domu Kultury na koncert „Rezonanse z oddali” (bilet 15 zł) w wykonaniu Zespołu Instrumentów Historycznych Risonanza. Podczas wydarzenia będzie można zapoznać się z instrumentami historycznymi, takimi jak: fidel, pochette, lira da braccio, viola d’amore, skrzypce barokowe, klawesyn.

Koncert, który będzie miał również formułę performance oparty został na repertuarze muzyki dawnej XVI, XVII i XVIII wieku. Przy prezentacji kompozycji najświetniejszych mistrzów renesansu i baroku zaprezentowane będą różnice między stylami wykonawczymi związanymi z odmiennymi instrumentami. Przybyli poznają brzmienie i technikę gry na fidel, pochette, lira da braccio, skrzypcach barokowych, violi d’amore i klawesynie. Koncert połączony z prezentacją instrumentów historycznych pozwoli publiczności poznać tajniki ich budowy oraz symboliki historycznej z nimi związanej.

Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza tworzą:

Anna Śliwa – skrzypce barokowe;

Maciej Wulw – skrzypce barokowe;

Andrzej Zawisza – klawesyn.

Zapraszamy!

***

Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Absolwentka Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej. Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracuje z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołemPandolfis Consort Wien. Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a także uczy gry na skrzypcach barokowych w Szkole Muzycznej I i II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

Maciej Wulw – skrzypek, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie skrzypiec Klemensa Bortla i Antoniego Cofalika, kameralistyki Ewy Warykiewicz i Marii Szwajger-Kułakowskiej, studia podyplomowe na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie Daniela Deutera – skrzypce barokowe oraz Konserwatorium Krakowskiego w klasie skrzypiec barokowych Anny Śliwy. Pedagog, wykonawca i organizator życia muzycznego. Umiejętności w zakresie gry na skrzypcach barokowych doskonalił biorąc udział w kursach interpretacji muzyki dawnej prowadzonych przez Agatę Sapiechę, Francka Polmana, Antona Stecka, Jacqueline Ross, Mechthild Blaumer, Franka de Bruine, Daniela Deutera. Współpracował z orkiestrami Sinfonietta Cracovia , Capella Cracoviensis , Lutherana Antiqua (Karlsruhe), Ensemble de la Cour którego kierownikiem artystycznym był wybitny polski oboista Arkadiusz Krupa, Intrada – Zespół Instrumentów Dawnych, Cracovia Danza oraz prof. Elżbietą Stefańską wybitną polską klawesynistką, nagrywał dla Polskiego Radia Kraków, Katowice, Rzeszów. Zainteresowany autentycznymi stylami narodowymi i etnicznymi, wykonawstwem historycznym, repertuarem zakorzenionym w obszarze muzyki dawnej. Wraz z działalnością koncertową prowadzi działalność pedagogiczną. Jest propagatorem kultury muzycznej w regionie podkarpackim, inicjatorem wielu przedsięwzięć artystycznych na tym terenie.

Andrzej Zawisza – z wyróżnieniem ukończył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki, oraz studia podyplomowe w klasie klawesynu prof. Elżbiety Stefańskiej. W latach 2003-2005 studiował w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, w klasie klawesynu Jamesa Johnstone’a oraz śpiewu Andrew Watts’a, gdzie otrzymał: Postgraduate Diploma in Music Performance oraz Master of Music Degree (z wyróżnieniem). Swój warsztat wokalny kształcił również pod kierunkiem Dame Emmy Kirkby i Mhairi Lawson. Jako klawesynista (solista i kameralista) współpracuje z wieloma zespołami muzyki dawnej m. in. Florilegium, Sonnerie, La Serenissima, Camerata Vivaldi, The English Baroque Trio, Phantasticus, oraz z wieloma orkiestrami i zespołami kameralnymi w kraju, m. in. Operą Krakowską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Rzeszowską, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, z którą dokonał nagrań utworów Vivaldiego, Albinoniego i Haendla. Jako realizator basso continuo pracował pod kierunkiem Monici Huggett, Rachel Podger, Anthony Rooleya, Paula Goodwina, Jacqussa Ogga, Łukasza Borowicza oraz Christiana Curnyna. Był trzykrotnym stypendystą Dartington International Summer School w klasie klawesynu Colina Tilney’a, oraz uczestnikiem międzynarodowych kursów w Jerozolimie w klasie Johna Tolla, w Cambridge w klasie Petera Holmana, w Casa de Mateus w klasie Jacquesa Ogga, oraz w licznych warsztatach, które prowadzili: Elżbieta Stefańska, Huguette Dreyfus, Kenneth Gilbert, Mark Kroll, Jacques Ogg i Kenneth Weiss. Laureat Stypendium Twórczego i Nagrody Miasta Krakowa (2001) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002) w dziedzinie muzyki. Zdobywca pierwszej nagrody na VIII Broadwood Harpsichord Competition w Londynie (2005). Koncertował na Ukrainie, w Szwajcarii, Niemczech, Francji, Włoszech, Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Izraelu, Irlandii, Anglii i Szkocji. Andrzej Zawisza jest asystentem w Katedrze Klawesynu i Instrumentów Dawnych, współpracuje również z wydziałem wokalnym Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Dawnej i Towarzystwa Bachowskiego w Krakowie oraz założycielem i kierownikiem artystyczny zespołu Estravaganza, z którym dokonał multimedialnego nagrania kantat Jana Sebastiana Bacha dla japońskiej wytwórni IMC.

JDK

Uroczyście i wzruszająco. Koncert patriotyczny w JDK

Uroczyście i wzruszająco. Koncert patriotyczny w JDK

Podniosły, pełny wzruszeń koncert pieśni patriotycznych zabrzmiał w murach Jasielskiego Domu Kultury w przeddzień 104. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości. Pojawiły się znane utwory muzyczne i literackie, przygotowane przez uczestników zajęć JDK oraz uczniów i absolwentów Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego oraz Prywatnej Szkoły Muzycznej I stopnia i Prywatnej Szkoły Muzycznej II stopnia.

Słuchać będziemy przepięknych tekstów, które opowiadają o ojczyźnie, historii, o tym co dla nas ważne, szczególnie w tym listopadowym czasie. Tytuł tego koncertu to „Polska żyje w nas” i życzę, żeby ten wieczór był taką szczególną myślą, sentymentalnym powrotem do pieśni, wierszy, do tego jak pięknie kompozytorzy i literaci opowiadali o naszej historii i ojczyźnie. Życzę państwu wielu wzruszeń – zaprosiła na koncert Helena Gołębiowska, dyrektor Jasielskiego Domu Kultury.

Dla wypełnionej do ostatniego miejsca widowni, 10 listopada br. wystąpili soliści: Maria Burakowska, Kornelia Wojnarowska, Karolina Polak, Aleksandra Wietecha, Mikołaj Majda; recytatorki: Natalia Żegle i Zuzanna Bernacka, zespół wokalny JDK, chór Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Witolda Lutosławskiego oraz Prywatnej Szkoły Muzycznej I st. i Prywatnej Szkoły Muzycznej II st., orkiestra smyczkowa Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Witolda Lutosławskiego oraz Prywatnej Szkoły Muzycznej I st. i Prywatnej Szkoły Muzycznej II st. oraz młodzieżowa orkiestra dęta, składająca się z uczniów Państwowej Szkoły Muzycznej I st. oraz Prywatnej Szkoły Muzycznej I st. i Prywatnej Szkoły Muzycznej II st.

Publiczność wysłuchała m.in. takich pieśni jak: „Przybyli ułani pod okienko”, „Polskie kwiaty”, „Walc” Wojciecha Kilara, „Gdzie są kwiaty z tamtych lat”, „Tak jak wojsko nie śpiewa nikt”, „Miasto 44” oraz recytacji: „A ta dudka z zielonej wierzbiny”, „Opowiedz nam moja Ojczyzno” i „Ojczyzna Chopina”.

Dziękując za niezwykły koncert, Renata Osikowicz-Wyroba, dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I st. im. Witolda Lutosławskiego, nie kryła głębokiego wzruszenia. – Myślę że ten magiczny wieczór będzie w naszej pamięci nie tylko dziś czy jutro, ale będziemy wspominać go jeszcze bardzo długo. Dostarczył wielu przeżyć i pokazał, czym to święto powinno być, co jest najważniejsze. Ale nie byłoby tego, gdyby nie nasi wspaniali wykonawcy. Bardzo dziękuję też pedagogom, którzy są tutaj dzisiaj ze swoimi uczniami oraz wszystkim absolwentom, którzy również dzisiaj wystąpili.

Do podziękowań dołączyła również Leokadia Wróbel, dyrektor Prywatnej Szkoły Muzycznej I st. i Prywatnej Szkoły Muzycznej II st. – Mam wielką przyjemność i zaszczyt podziękować dzisiaj państwu, że jesteście dzisiaj z nami, za  to, że mieliśmy dla kogo ten piękny projekt przygotować. Dziękuję również pani dyrektor JDK, za to, że nasza współpraca, jak nigdy wcześniej, jest w takiej symbiozie, i że wspólnie mogliśmy ten koncert przedstawić. Przepiękny tytuł został nadany naszemu koncertowi „Polska jest w nas”. Życzę, by ta Polska była w nas nie tylko w takich sytuacjach, ale także na co dzień, w naszej pracy, nauce, dobrym słowie, naszej dobroci i uczciwości.

kp

Przejdź do treści