Czy Jan Sebastian Bach grałby dziś jazz? Tego się nie dowiemy. Wiemy natomiast, że w niedzielę, 27 listopada br. o godzinie 18.00 w Jasielskim Domu Kultury wystąpi Bach Jazz Collective – projekt zrzeszający doświadczonych muzyków, pokolenia nowego jazzu, którzy zmierzą się z muzyką słynnego kompozytora ery baroku. Koncert odbędzie się w ramach IX edycji JasMatów – Jasielskich Jazzowych Klimatów Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza.Cena biletu – 50 zł.
Zespół tworzą doświadczeni muzycy, którzy koncertowali z najwybitniejszymi przedstawicielami światowej sceny jazzowej i rozrywkowej. Nowe interpretacje kompozycji Bacha to pewnego rodzaju zabawa dwoma gatunkami. Opracowania otwartych form to hołd składany słynnemu kompozytorowi i uznanie jego geniuszu. To zabawa dźwiękiem, frazą, artykulacją i mistrzowskimi popisami we współpracy z instrumentami. Bach łączy nietknięty zapis mistrza, z klasycznym jazzem aż do free jazzowych uniesień. Tego rodzaju eksperymenty pokazują, że jego muzyka jest absolutnie ponadczasowa i niezwykle wyrazista. Pomiędzy barokowymi kompozycjami mistrza z Lipska a estetyką muzyki jazzowej występuje mnóstwo analogii. O czym będą mogli przekonać się fani tego rodzaju projektów.
Zespół tworzą: Bartek Halicki – puzon; Witold Janiak – organy Hammonda oraz Kamil Miszewski – perkusja. Zapraszamy na koncert do Jasielskiego Domu Kultury.
Mikołaj i gwiazdka za pasem, a Ty ciągle szukasz prezentu? A może brakuje Ci pomysłu? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Już 25 listopada w godzinach od 10.00 do 17.00 zapraszamy do nas na świąteczny kiermasz rękodzieła. To znakomita okazja na zakup oryginalnego podarunku dla najbliższych.
Nie możesz tego przegapić.
Bądź z nami.
Pamiętaj 25 listopada 2022 r. spotykamy się w Jasielskim Domu Kultury.
Na zakończenie tegorocznego sezonu turystycznego Klub Kulturalno-Turystyczny Jasielskiego Domu Kultury i Polskie Towarzystwo Turystyczno – Krajoznawcze Oddział w Jaśle zapraszają do Magurskiego Parku Narodowego (Beskid Niski). Wycieczka została zaplanowana sobotę, 26 listopada br.
Grupa pod przewodnictwem Tadeusza Wójcika wyjedzie autokarem sprzed JDK o godz. 8.00, a po dotarciu do Krempnej przejdzie 12-kilometrową szlakiem: Kiczera Żydowiańska (561 m n.p.m.) – Żydowskie – Wysokie (657 m n.p.m.) – Ożenna. Nie wymagająca szczególnego przygotowania kondycyjnego trasa prowadzi południowym krańcem Magurskiego Parku Narodowego i obejmuje fragment ścieżki przyrodniczej. Jej pokonanie zajmuje około 3,5 godziny.
Ostatnia w tym roku jesienna wycieczka zaprowadzi jej uczestników w miejsca niezwykłe, gdzie panuje spokój i cisza zakłócana jedynie odgłosami przyrody, piękne krajobrazy budzą zachwyt, a widoczne tu i ówdzie relikty przeszłości skłaniają do zadumy nad złożonością historii i przemijaniem. Na trasie marszruty znajdują się przydrożne kapliczki, małe cmentarze, pozostałości po studniach, piwnicach, zdziczałe sady i kamienie z łemkowskich chat, porośnięte częściowo trawą i mchem.
Krempna – wieś położona w dolinie Wisłoki, środkowej części Beskidu Niskiego, siedziba gminy Krempna (pow. jasielski) i dyrekcji Magurskiego Parku Narodowego.
Żydowskie – nieistniejąca łemkowska osada leżąca w malowniczej dolinie potoku Krempna, przy dawnym trakcie handlowym prowadzącym ze Żmigrodu do Bardejova, otoczona niewysokimi wzniesieniami.
Wysokie (657 m n.p.m.) – szczyt położony w południowej części Magurskiego Parku Narodowego, zaliczany do Korony Beskidu Niskiego. Z wierzchołka roztacza się rozległa panorama na Beskid Niski oraz częściowo Pogórze Strzyżowskie.
Ożenna (gm. Krempna) – miejscowość przygraniczna leżąca w środkowej części Beskidu Niskiego, w górnym biegu potoku Ryjak (dopływ Wisłoki) niedaleko przełęczy Beskid, pełniącej rolę przejścia granicznego łączącego Polskę i Słowację. Dziś to mała osada, kiedyś liczyła kilkuset mieszkańców, miała swoją świątynię i cmentarz. Nazwa miejscowości pochodzi od słowa ożyna oznaczającego jeżynę. We wsi znajduje się Ośrodek Edukacji Ekologicznej.
***
Termin wyjazdu: 26 listopada br. (sobota); wyjazd godz.8.00 sprzed JDK, powrót ok. godz. 20.00.
Koszt: 80 zł; członkowie PTTK, posiadacze Karty Dużej Rodziny oraz Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi – 70 zł.
Zgłoszenia wraz z wpłatą: PTTK w Jaśle, ul. Floriańska 15, od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00 – 17.00.
Program obejmuje ognisko z pieczeniem kiełbasek (prowiant własny).
Dzieci i młodzież do lat 18, mogą uczestniczyć w wycieczce wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
Informacje w JDK: tel. 514 284 625.
Uwaga: obowiązuje ubiór turystyczny odpowiedni na zmienne warunki atmosferyczne.
Organizator zastrzega sobie prawo zmiany trasy wycieczki oraz odwołania wyjazdu z przyczyn od niego niezależnych.
Świat, w którym są granice ale nie ma konfliktów, świat ludzi ale odhumanizowanych, świat przyrody ale sztucznej i w pełni kontrolowanej, i wreszcie świat zła, które jest szlachetne. To smutne ale czy rzeczywiście nierealne? Stanisław Lem, autor powieści „Kongres futurologiczny”, która została przeniesiona na scenę teatralną przez Centrum Kultury w Lublinie oraz Teatr Czytelni Dramatu, udowodnił już swoją twórczością, że jego literackie proroctwa wielokrotnie się spełniły. Kongres FUTUROLOGICZNY w reżyserii Daniela Adamczyka miał premierę 25 lutego br. i wystawiany jest w ramach programu TEATR POLSKA, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, a dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W Jasielskim Domu Kultury został wystawiony 24 listopada br.
Muzyka na żywo, znakomite efekty świetlne i gra aktorska sprawiły, że apokalipsa i prorocza wizja człowieka sterowanego przez rozpylane w powietrzu środki halucynogenne stała się jeszcze bardziej realistyczna i przerażająca. A świat, który dopadają wszystkie możliwe kataklizmy i nieszczęścia musi odejść. Czy to możliwe? Biorąc pod uwagę, że Lem przewidział już m.in. Internet, audiobooki, ebooki, smartfony, druk 3D, VR, nawet bardzo.
Bohater utworu Ijon Tichy uczestniczy w VIII Światowym Kongresie Futurologicznym, który obraduje w luksusowym hotelu w stolicy Costaricany, Nounas. Tematem przewodnim obrad jest problem przeludnienia na świecie. Jednak obrady zostają przerwane z powodu demonstracji w mieście, które przeradzają się w wojnę domową. Hotel zostaje zburzony, a jego dyrekcja oraz część uczestników obrad, w tym Tichy, chronią się pod jego gruzami w kanale ściekowym. Pod wpływem środków halucynogennych, które przedostały się do kanału ściekowego, Tichy dostaje halucynacji, urojeń i nie może odnaleźć drogi powrotnej do rzeczywistości. Wydaje mu się, że zostaje ciężko ranny, a po wyleczeniu nadal przebywa w szpitalu. Uznano go bowiem za psychicznie chorego i zahibernowano, po czym odmrożono dopiero w 2039 roku, ale już w zupełnie nowym świecie. Otaczająca go rzeczywistość w niczym nie przypomina tej, którą zapamiętał. Technika i technologia oraz chemia, która oddziałuje na umysł człowieka, zaspokajając praktycznie wszystkie jego potrzeby, powodują lęk i kompletny brak zrozumienia współczesnego świata. Bo nagle okazuje się, że zło jest szlachetne, że dobro jest złe, że można kreować sytuacje, które nigdy się nie zdarzyły, że to, co kiedyś było odrażające, niemoralne czy niepraworządne, mieści się w granicach normy.
„Więcej czułości” to tytuł wystawy fotografii Bogusławy Treli, absolwentki Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. 23 listopada br. o godz. 17.00 w Sali offowej Jasielskiego Domu Kultury odbędzie się wernisaż z udziałem artystki. Wystawa zrealizowana została dzięki stypendium twórczemu Marszałka Województwa Podkarpackiego.
Urodzona w 1983 roku Bogusława Trela studiowała Sztukę Mediów na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu w latach 2009-2014 oraz Etnologię z Antropologią Kultury na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie w swojej twórczości skupia się na dokumencie fotograficznym: ludzi, przyrody, obiektów sakralnych. Analogowe, czarno-białe zdjęcia charakteryzuje subtelność i prostota. Na swoim koncie ma wiele wystaw, zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych, m.in. w Budapeszcie i Londynie.
Wystawa „Więcej czułości” to, zdaniem Kamili Bondar, prezes zarządu Fundacja Sztuki Polskiej ING, czujące ciała, zmysłowa ziemia, gest, na który odpowiada szmer wody, gałąź która przytula. To poetyckie obrazy pełne międzygatunkowej czułości. W obrazach Treli przyroda nabiera „ludzkich” cech – drzewa zyskują głos, a chmury wzniosłość. Artystka zrównuje ludzkie i nie-ludzkie.Wszystko co fotografuje, traktuje z czułością, tak że nie tylko osoby, ale też zwierzęta i miejsca zdają się tworzyć jej rodzinę”.
W 2021 ekspozycja została zaprezentowana podczas TIFF Festiwalu we Wrocławiu na wystawie „Ludzki odruch, pieskie życie”, a w tym roku rozbudowano ją dzięki stypendium twórczemu dla artystów Marszałka Województwa Podkarpackiego.
Już 24 listopada br. na KONGRES FUTUROLOGICZNY zabierze widzów Jasielskiego Domu Kultury Centrum Kultury w Lublinie oraz Teatr Czytelni Dramatu. Spektakl w reżyserii Daniela Adamczyka, który miał premierę 25 lutego br., wystawiany jest w ramach programu TEATR POLSKA, realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp 15 zł, godzina 11.00.
Sztuka Teatru Czytelni Dramatu jest adaptacją satyrycznej i w wielu swoich wątkach proroczej powieści Stanisława Lema. Ostrze satyry, wymierzone przede wszystkim przeciw popularnym w latach 70. XX wieku futurologom, odczytane współcześnie, staje się krzywym zwierciadłem konfliktu między sceptycznym światopoglądem naukowym a teoriami paranaukowymi i utopijnymi ideologiami. Z drugiej strony, powieść Lema, utrzymana w lekkiej konwencji, jest prawdziwym majstersztykiem słowotwórczym, feerią nieskrępowanej twórczości i zabawy. Pozwala więc, w teatralnej adaptacji, postawić pytanie nie tylko o możliwość wyjścia cało z konfrontacji z totalitarnym systemem, ale też zadać pytanie o granice wolności i twórczości w dziedzinie języka. Szczególnym atutem spektaklu jest autorska muzyka, wykonywana na żywo.
Fabuła sztuki opiera się na tytułowym Światowym Kongresie Klimatycznym, który odbywa się w niedalekiej przyszłości, w świecie owładniętym kryzysem demograficznym i klimatycznym. Ijon Tichy, gwiezdny podróżnik i naukowiec w jednej osobie, wysłany na ten nietypowy i barwny zjazd, podejmuje próbę zrozumienia wydarzeń, które szybko przyjmują nieoczekiwany obrót. W oparach maskonów, wśród dźwięków tajemniczego koncertu, wraz z głównym bohaterem dociekamy prawdy o świecie, który coraz bardziej przypomina… futurystyczny lunapark halucynacji.
Spektakl jest owocem spotkania dwóch twórców: reżysera Daniela Adamczyka i dramaturga Macieja Gorczyńskiego oraz ich teatralnych poszukiwań w bogatej twórczości Stanisława Lema. ,,Kongres futurologiczny” okazał się tekstem bardzo pociągającym oraz niezwykle aktualnym, satyrycznym i proroczym. Poruszane w nim z charakterystyczną dla Lema lekkością kwestie związane z modną w latach 70 XX wieku futurologią: przeludnienia, katastrofy ekologicznej, wojen, radzenia sobie z rzeczywistością za pomocą różnego rodzaju środków psychoaktywnych, zmuszają paradoksalnie do refleksji – w którym momencie jesteśmy jako cywilizacja, dokąd zmierzamy, jakie są możliwe lądowania? Jak będzie wyglądał nasz nowy wspaniały świat przyszłości? Czy politycy i naukowcy nie przypominają już dzisiaj futurologów z kongresu w roku 2098? I czy jest jeszcze miejsce na zachowanie własnej tożsamości, krytycyzmu i odrębności w świecie mediów i postprawdy?
Do tworzenia spektaklu, oprócz aktorów: Jarosława Tomicy i Michała Jóźwika, zostali zaproszeni znakomici muzycy: Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski. Współpraca z nimi zakładała skomponowanie muzycznej interpretacji KONGRESU FUTUROLOGICZNEGO. Przy pomocy muzyki smyczkowej, trąbki, elektroniki oraz własnych głosów, tworzą na żywo tajemniczy świat science-fiction, funkcjonujący na scenie równorzędnie z aktorami.
obsada: Michał Jóźwik i Jarosław Tomica
dramaturgia: Maciej Gorczyński
muzyka: Jan Jaworski, Szczepan Pospieszalski, Joanna Szczęsnowicz, Jan Tarkowski
reżyseria światła: Daniel Adamczyk, Miłosz Wójciuk;
realizacja światła: Miłosz Wójciuk, Daniel Adamczyk;
TEATR POLSKA jest ogólnopolskim programem promocji teatru wśród mieszkańców miejscowości, mających ograniczony dostęp do oferty teatralnej. Celem programu TEATR POLSKA jest ułatwianie dostępu do oferty polskich teatrów poprzez zwiększenie ich mobilności i umożliwienie prezentacji spektakli w ośrodkach mających utrudniony dostęp do kultury. W ramach programu teatry instytucjonalne, samorządowe instytucje kultury i organizacje pozarządowe otrzymują dofinansowanie prezentacji spektakli w miejscowościach, w których nie ma teatru instytucjonalnego.
Pokazy spektakli TEATR POLSKA trwa od 1 września do 30 listopada 2022 r.
TEATR POLSKA organizowany jest od 2009 roku przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czasy PRL-u, ich klimat i humor przypomnieli jasielskiej publiczności Dorota Chotecka – Pazura, Joanna Kurowska, Martyna Kliszewska, Jakub Przebindowski oraz Lesław Żurek. Plejada znakomitych aktorów wystąpiła na scenie Jasielskiego Domu Kultury 19 listopada br., w ostatnim spektaklu w ramach XIV Jesiennych Spotkań z Teatrem.
Komedia „Znaczek miłości”, wyreżyserowana przez Jakuba Przebindowskiego nawiązuje do klimatu filmów Stanisława Barei. Akcja toczy się w bliżej nieokreślonym z nazwy miasteczku, gdzieś na zachodzie Polski. Spokojne Muzeum Znaczka Pocztowego staje się nagle miejscem wielu nieoczekiwanych zdarzeń, przeplatanych starym jak świat tematem o niespełnionej miłości. Ale jest też i zbrodnia (dokonana przez znanego publiczności tylko z imienia syna) w obronie czci i honoru tatusia nieboszczyka. Sztuka zaczyna się od przesłuchania świadka, początkowo jeszcze nie wiadomo w jakiej sprawie. Przesłuchanie prowadzi milicjant Józek (Lesław Żurek), którego żona znajduje się na porodówce i lada moment ma urodzić pierwsze dziecko. Świadkiem jest młodziutka Krystyna (Martyna Kliszewska), która pląta się w zeznaniach. Z czasem okazuje się, że sprawa dotyczy morderstwa. Z retrospekcji dowiadujemy się czego dokładnie dotyczy sprawa i jakie ma związki z Muzeum Znaczka. A ma bardzo ścisłe. Pewnego dnia w placówce pojawia się Miron, wysoki rangą urzędnik z województwa (Jakub Przebindowski), który informuje pracownice Wandę (Joanna Kurowska – kierownik placówki) i Henrykę (Dorota Chotecka – Pazura, pracownik biurowy) o planowanej niebawem wizycie Fidela Castro, i związanej z tym kontroli Muzeum. Gorączkowe przygotowania rozpoczynają się od zwolnień i zmian kadrowych. Do akcji wkracza Krystyna (żona zwolnionego właśnie woźnego), która wpada w oko Mironowi. Ten natychmiast degraduje Wandę, a na jej miejsce powołuje tę ostatnią. Między nimi wybucha namiętny romans, który nie ze strony Mirona nie był bezinteresowny. W wyniku późniejszych skomplikowanych wydarzeń, nowa kierowniczka zostaje zwolniona, na jej miejsce wraca pełna nadziei na wspólną przyszłość z Mironem Wanda. Niebawem okazuje się, że mąż Krystyny zabił Mirona i trafił do więzienia. Porzucony przez żonę, zostaje zaopiekowany przez – pozostającą do tej pory w panieńskim stanie – Henrykę.
Przez dwie godziny publiczność miała zapewnioną zabawę na najwyższym poziomie. A oryginalne rekwizyty z lat 70- tych i kostiumy stylizowane na czasy Gierka dopełniły smaku przedstawienia.
Partnerem XIV Jesiennych Spotkań Teatrem był Unimot – Polska Multienergetyczna Grupa Kapitałowa zarządzająca siecią stacji paliw AVIA, natomiast partnerem motoryzacyjnym – Toyota Jasło.
Finezja, liryzm i piosenkowość zmiksowane z freejazową energią królowały na scenie Jasielskiego Domu Kultury, podczas koncertu zespołu. O.N.E. Występ reprezentantek jazzu nowoczesnego rozpoczął w czwartek, 17 listopada br. IX edycję JasMatów, Jasielskich Jazzowych Klimatów Jerzego „Dudusia” Matuszkiewicza.
– Jest mi niezmiernie miło powitać państwa na koncercie rozpoczynającym dziewiątą edycję Jasmatów – Jasielskich Jazzowych Klimatów. JasMaty powstały z pasji i fascynacji jazzem, od początku patronem tego wydarzenia był wybitny twórca, znakomity kompozytor muzyki do ponad 100 filmów i seriali, jaślanin – Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz. Jasło wiele mu zawdzięcza, m.in. Stypendium Artystyczne jego imienia, które ufundował z myślą o zdolnej młodzieży – zwróciła się do publiczności Helena Gołębiowska, dyrektor placówki.
Twórczość formacji O.N.E. przybliżył pokrótce Piotr Chojecki.
Zespół podczas swojego występu zaprezentował muzykę z ich najnowszego wydawnictwa – „Entoloma”. Płyta ukazała się nakładem wytwórni Audio Cave, 8 marca br.
Miłośnicy jazzu wysłuchali między innymi kompozycji: „Awa 1”, „Szary”, „Bilet”, „Ute”, „Entoloma sensu lato”. Panie znakomicie łączyły fragmenty skomponowane z tymi improwizowanymi. Nie zabrakło również odniesień do patrona wydarzenia.
– Jerzy Matuszkiewicz jest mi bliski, ponieważ przygotowywałam aranżacje jego utworów. Znalazł swoją własną tożsamość, indywidualną drogę i my też tymi śladami podążamy. Staramy się łączyć w naszej muzyce piękno i melodię, ale też kicz i freejazz i wolność. Mam nadzieję, że to połączenie się państwu spodoba, bo właśnie w takim duchu będziemy kontynuować nasz dzisiejszy koncert – mówiła Kamila Drabek, kontrabasistka zespołu.
Publiczność znakomicie przyjmowała kolejne kompozycje. Zespół zaprezentował również nowe utwory, zapowiadające najnowsze wydawnictwo płytowe. Ponad godzinna muzyczna uczta pełna pasji, improwizacyjnych podróży, ale i kunsztu wykonania spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem odbiorców. Nie obyło się bez bisów. Na zakończenie znakomitego muzycznego wieczoru, fani jazzu otrzymali: „Siberia” oraz „I see you”.
Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza przeniósł słuchaczy we wtorkowy wieczór (15 listopada br.) do czasów baroku. Wszystko za sprawą koncertu „Alla maniera italiana”, z cyklu „Peregrynacje muzyczne”, który zabrzmiał w sali offowej Jasielskiego Domu Kultury.
– Ogromnie się cieszę, że wracają do nas Peregrynacje Muzyczne. Wysłuchamy przepięknych utworów mistrzów Baroku. Artyści wykonają dla państwa kompozycje takich mistrzów jak Antonio Vivaldi i Arcangelo Corelli – powitała przybyłych Helena Gołębiowska, dyrektor placówki.
Muzycy przybliżyli słuchaczom muzykę włoską ery baroku. Oprócz wspomnianych już kompozycji Vivaldiego i Corellego artyści wykonali utwory Franciszka Marii Veraciniego. Podczas tego wieczoru, przybliżali również ciekawostki dotyczące twórczości danych twórców.
– Dwanaście sonat akademickich, napisanych przez Veraciniego, koresponduje z sonatami Corellego, ale co ciekawe, on tworzy je pod kątem nastroju, tonacji i jest to prawdopodobnie pewien rodzaj uznania artysty dla twórczości Corellego – mówiła Anna Śliwa.
Przybyli z prawdziwą przyjemnością wysłuchali ponad godzinnego koncertu i nagrodzili artystów gromkimi brawami.
Kulturalny Klub Dyskusyjny Panoptikum ma charakter otwarty i jest inicjatywą wychodzącą naprzeciw oczekiwaniom tych, dla których oferta tzw. kultury masowej jest niewystarczająca. Każde spotkanie prowadzone jest przez moderatora a zabieranie głosu w dyskusji następuje na zasadzie dobrowolności. Do brania udziału w naszych spotkaniach, zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką kulturalną i artystyczną. Chętnie udzielamy pomocy i udostępniamy niezbędne materiały osobom zainteresowanym udziałem w naszych spotkaniach. Wszelkie pytania można kierować na adres: dkfnostromo@dyrektor
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaNie wyrażam zgodyKlauzula informacyjna RODO