Różnorodność kulturowa w muzyce. Koncert Balklavalhau

Już 4 września br. o godz. 18.00 w Jasielskim Domu Kultury zabrzmią bałkańskie i bliskowschodnie rytmy. Wystąpi zespół Balklavalhau, który zabierze słuchaczy w podróż przez kraje Europy Wschodniej, ale na pokładzie znajdziemy również wpływy latynoskie, arabskie, słowiańskie i portugalskie. Wstęp wolny, karty wstępu do odbioru w sekretariacie JDK, liczba miejsc ograniczona.

Grupa składająca się z 5 członków z różnych kulturowo krajów,powstała w Porto w 2020 roku. Twórczość muzyków z Portugalii, Chile, Brazylii i Polski, mieszkających i tworzących w mieście nad Douro jest owocem  pasji do muzyki bałkańskiej i bliskowschodniej. Od samego początku zespół stawiał na odtwarzanie nie tylko tradycyjnych tematów, ale także wzbogacanie tradycji o własne doświadczenia i dziedzictwo muzyczne, które każdy wyniósł ze swojego środowiska. Grupa przybliża słuchaczom muzykę mniejszości często marginalizowanych we własnym środowisku. Wśród wielu języków i dźwięków znajdujemy przesłanie, które łączy je wszystkie – od początku istnienia ludzkości muzyka nie zna granic, klas społecznych i nierówności.

W skład zespołu wchodzą:

Greta Wardęga (Polska) – głos, dar buka. Urodzona w Krakowie, zbiera w swoich podróżach ogromny repertuar rytmiczny i śpiewany, od rodzinnej Polski po różne regiony Bałkanów, w większości oparty na taktach nieparzystych lub nieregularnych, charakterystycznych dla regionów, które przemierzała.

Debiutuje  z powstałym w Krakowie trio „Porembisko”, prezentującym śpiew tradycyjny z krajów słowiańskich takich jak Polska, Rosja, Ukraina, Bułgaria i Serbia. Jest wokalistką w „As TrêsIrmãs”, trio wykonującym polifoniczne utwory z różnych krajów świata. Jest również autorką „Balskandal”, projektu, którego celem jest promowanie muzyki i kultury Bałkanów wśród lokalnej społeczności Porto.

André Oliveira (Portugalia) – skrzypce, głos. Urodzony w Tomarze, na skrzypcach nauczył się grać sam i pogłębia swój talent biorąc udział w edycjach projektu Ethno – Portugalia 2015, Francja 2015 i Niemcy 2016.Był uczestnikiem sześciu ostatnich edycji spotkań z muzyką i tańcem ludowym „Folk Maraton” oraz współorganizatorem edycji 2018/19, w Porto. Obecnie dynamizuje folkowe wydarzenia muzyczne w mieście nad Douro, od jam session po warsztaty muzyki folkowej i tradycyjnej. Jest członkiem nordyckiego duetu   „TvåTräd” i  „Bugalhos”, portugalskiego projektu muzyki tradycyjnej, który niedawno wydał album „Alvorário”.

Emanuel Diaz (Chile) – klarnet, saksofon, głos. Pochodzi z Santiago de Chile. W 2008 roku rozpoczął studia muzyczne jako samouk, poświęcając się głównie klarnetowi. Równolegle z edukacją uniwersytecką założył w 2013 roku projekt „Insultanes” fuzję muzyki bałkańskiej i latynoamerykańskiej, udzielając się w nim jako klarnecista, saksofonista i kompozytor. Uczy gry na klarnecie, saksofonie i teorii muzyki, zarówno na lekcjach prywatnych, jak i w szkołach  (Escola Carnavalera Chinchin-tirapié) i projektach społecznych (Escuelita Artística Comunitaria). Jest jednym z członków zespołu „La Culebrera” i „Curcumbia” gdzie gra na klarnecie, saksofonie i flecie.

TomasSerrano(Brazylia) – trąbka. Po dzieciństwie spędzonym w różnych częściach Brazylii, Tomás przybył do Europy, kontynuując swoją karierę cyrkowca ulicznego. Wkrótce potem zakochał się od pierwszego usłysznenia w muzyce cygańskich fanfar. Bez wahania wziął do ręki trąbkę i zaczął ćwiczyć. Po spotkaniu z Balklavalhau rozpoczął swoją drogę jako muzyk.

IsidroValdez (Chile) – głos, akordeon. Gitarzysta, akordeonista i basista, w wieku 10 lat zaczął grać na fortepianie i szybko przerzucił się na gitarę, instrument, którego jest obecnie nauczycielem. Między 15 a 21 rokiem życia grał w kilku zespołach, wśród których wyróżniają się „UnoDos” i „Doberdogs”, oba o wpływach punkowych i z opublikowanymi utworami.

W wieku 20 lat poświęcił się akordeonowi, tworząc czechosłowacki zespół folkowy „NaZdravi” w Santiago de Chile. W 2019 roku podróżuje przez Bałkany, rezyduje w Czechach i przybywa do Portugalii, gdzie założył: projekty „Espântula” i „Curcumbia”, a także kontynuuje swoją solową pracę rozpoczętą albumem Cancrillador, w roku 2017.

jdk