Do świata dawnych instrumentów smyczkowych podczas spotkania pt.: „Rezonanse z oddali”, zaprosili młodzież muzycy z Zespołu Instrumentów Historycznych Risonanza. Podczas ponad godzinnego spotkania można było poznać nie tylko ich budowę, ale też wysłuchać koncertu opartego na repertuarze muzyki dawnej XVI, XVII i XVIII wieku. Spotkanie odbyło się we wtorek, 15 listopada br. w sali widowiskowej JDK.
– Zapraszamy was do odbycia naszej wspólnej muzycznej wyprawy w przeszłość. Do świata dźwięków dawnych instrumentów smyczkowych, ale również klawesynu. Czyli instrumentów, które znamy, ale czy na pewno pochodzą one z naszych czasów? – zwróciła się do przybyłych Anna Śliwa, znakomita skrzypaczka, pasjonatka edukacji muzycznej.
Dzięki temu, że pojawili się fascynaci muzyką dawnych epok, a co za tym idzie nurt wykonawstwa historycznego, wciąż można usłyszeć te instrumenty. Każdy z nich ponownie jest budowany przez lutników, którzy z pieczołowitością tworzą kopie tych instrumentów aby mogły brzmieć jak w tamtych czasach. Koncertowi, który miał charakter performance towarzyszyły projekcje obrazów Bartolomeo Bettera, Evaristo Baschenisa, Pietera Claesza, Simona Renarda de Saint Andre czy Rafaela.
– Dzisiaj lutnicy, którzy tworzą dawny instrument muszą mieć wzorzec. Jeżeli mogą obejrzeć instrument zachowany, no to są szczęściarzami. Mogą go wymierzyć i stworzyć wierną kopię, ale bardzo często muszą bazować na ikonografii, czyli na obrazach, podobiznach tych instrumentów. I na pewno jest to bardzo trudno zadanie, żeby stworzyć instrument na podstawie obrazu, który nie jest fotografią i nie można mieć zapewne takiego odniesienia co do proporcji, rozmiaru poszczególnych części instrumentu – podkreśla Anna Śliwa.
Muzycy zapoznali przybyłych z instrumentami historycznymi, takimi jak: fidel, pochette, lira da braccio, viola d’amore, skrzypce barokowe, klawesyn.
– W tym instrumencie tzw. piórko szarpie strunę. Później piórko zastąpił młoteczek, który znalazł zastosowanie w pianoforte, pianinach i fortepianach. Dlatego klawesyn przez szarpnięcie struny jest zaliczany do instrumentów szarpanych takich jak: harfa, gitara czy lutnia – tłumaczył Andrzej Zawisza, znakomity krakowski klawesynista.
Koncert połączony z prezentacją instrumentów historycznych pozwolił publiczności poznać tajniki ich budowy oraz symboliki historycznej z nimi związanej.
Zespół Instrumentów Historycznych Risonanza tworzą: Anna Śliwa – skrzypce barokowe; Maciej Wulw – skrzypce barokowe i Andrzej Zawisza – klawesyn.
pch