Muzyka Antonio Vivaldiego wypełniła salę widowiskową Jasielskiego Domu Kultury w piątek 3 czerwca br. podczas dwóch koncertów zatytułowanych: „Antonio Vivaldi – (nie) znany Il Prete Rosso”. Kompozycje tego weneckiego artysty, uważanego za najwybitniejszego kompozytora epoki baroku zgromadziły sporą rzeszę melomanów.
– Jestem przekonany, że wśród państwa są tacy, którzy słyszeli wielokrotnie najsłynniejsze dzieło artysty – cykl czterech koncertów zatytułowany „Cztery pory roku”, a zwłaszcza „Wiosnę”. Spece od reklamy uwielbiają tę muzykę. Ale czy można stwierdzić, że Vivaldi jest nieznany? Myślę, że tak! Ponieważ nie jest znany tak w 100 procentach, ale znany jest też od niedawna – powitał przybyłych prowadzący koncert Marek Rolek, muzykolog, pedagog Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Witolda Lutosławskiego w Jaśle.
Miłośnicy twórczości kompozytora wysłuchali czterech koncertów: Koncertu na obój i skrzypce B dur RV 548; Koncertu na dwoje skrzypiec i wiolonczele d moll RV 565; Koncertu na dwie mandoliny G dur RV 532 oraz Koncertu na troje skrzypiec F dur RV 551. Prowadzący przybliżył biografię artysty, który popularny za swojego życia, został zapomniany po śmierci i odkryty ponownie ponad sto lat później. W 1926 roku muzykolodzy odkryli tzw. „rękopisy turyńskie”, czyli partytury do 140 dzieł instrumentalnych, 29 kantat, 12 oper, trzech krótszych dramatów, jednego oratorium, a także fragmenty innych utworów. Był to impuls do dalszych poszukiwań dzieł artysty w zbiorach w całej Europie. Nieznane dzieła Vivaldiego są odnajdywane do dziś.
– Chciałbym, także opowiedzieć o koncercie, jako o gatunku. Państwo przyszli na koncert – na wydarzenie muzyczne, ale nie o tym znaczeniu mówimy. Chodzi o budowę utworu. W muzyce jest wiele form cyklicznych: koncerty, sonaty, symfonie, można wymieniać więcej – ta akurat jest koncertem. Jak się państwo zdążyli zorientować, trzyczęściową formę nadano już w baroku. Między innymi przyczynił się też do tego Antonio Vivaldi, swoimi koncertami. A skomponował ich prawie 500. Każdy jest inny, równie ciekawy. Jak zbudowany jest koncert? Te trzy części od strony formalnej maja być kontrastowe i tak jest faktycznie. Artyści w tych kompozycjach ze sobą współdziałają, rozmawiają muzycznie – podkreślił Marek Rolek.
Publiczność w skupieniu wysłuchała kompozycji i doceniła artystów gromkimi brawami.
Wystąpili: Katarzyna Sytnik – skrzypce barokowe; Maciej Wulw – skrzypce barokowe; Paweł Pietruszka – klarnet; Karol Pęcak – wiolonczela i Paweł Chłopek – organy.
Organizatorami koncertu byli: Jasielski Dom Kultury i Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia im. Witolda Lutosławskiego.
pch