KKD Nostromo. Polscy reżyserzy za granicą: „Na samym dnie” i „Opętanie”

Tym razem w ramach Kinowego Klubu Dyskusyjnego „Nostromo” zaprezentowane zostaną dwa filmy z cyklu „Polscy reżyserzy za granicą”. Pierwszy z nich, „Na samym dnie” wyreżyserował Jerzy Skolimowski w 1970 roku, zaś „Opętanie” z 1980 roku to obraz Andrzeja Żuławskiego. Zapraszamy do Kina JDK „Syrena” 20 czerwca br., początek – godz. 18.00. Cena biletu na obydwa seanse wynosi 18 zł. KUP BILET

Spotkanie zacznie się od niemiecko-amerykańskiej produkcji J. Skolimowskiego. Swingujący Londyn końca lat sześćdziesiątych. Nastoletni Mike rozpoczyna swoją pierwszą pracę w miejskiej łaźni, w której poznaje starszą o kilka lat Susan. Zauroczony kobietą chłopak zaczyna zabiegać o jej względy. Poddając się całkowicie urokowi Susan, nie dostrzega prowadzonej przez nią gry. Historia obsesyjnej nastoletniej miłości opowiedziana przez polskiego twórcę ma wspaniałą ścieżkę dźwiękową, stworzoną przez piosenkarza i autora tekstów Cata Stevensa oraz niemiecki zespół The Can. „Na samym dnie” było pokazywane w konkursie na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1970 roku (w tym okresie żadnemu prezentowanemu na festiwalu filmowi nie przyznawano nagród). Wcielająca się w postać Susan – Jane Asher była nominowana do nagrody BAFTA, w kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa.
Na samym dnie  jest drugim anglojęzycznym i trzecim zrealizowanym za granicą (nie licząc nowelowego „Dialog 20-40-60”) filmem w dorobku Jerzego Skolimowskiego. Dzieło polskiego reżysera zyskało uznanie krytyki, a dziś w wielu kręgach uznawane jest za film kultowy. Z powodu zawiłości prawnych film przez długi czas nie mógł być prezentowany publicznie.
Film dla widzów od 15 roku życia.

Czas trwania: 89 minut.
Reżyseria: Jerzy Skolimowski
Scenariusz: Jerzy Skolimowski, Jerzy Gruza, Bolesław Sulik
Zdjęcia: Charly Steinberger
Muzyka: Cat Stevens, The Can
Występują: John Moulder-Brown, Jane Asher, Karl Michael Vogler, Christopher Sandford, Diana Dor

***

O 19.45 rozpocznie się drugi z zapowiadanych wyżej filmów „Opętanie”. Berlin Zachodni w okresie Zimnej wojny. Mark i Anna przechodzą małżeński kryzys, spowodowany długotrwałą nieobecnością mężczyzny i romansem kobiety. Anna zaniedbuje ich wspólne dziecko i popada w coraz bardziej skrajne stany emocjonalne, które utrudniają porozumienie. Mark próbuje się dowiedzieć, co jest przyczyną dziwnego zachowania żony i ratować ich związek. Sytuacja komplikuje się, kiedy poznaje Helen – do złudzenia przypominającą jego żonę.

“Opętanie ma dwa źródła – wspominał dla miesięcznika Film Andrzej Żuławski. – Pierwsze jest związane z moim życiem osobistym. Niemal wszystko, co trafiło na ekran, przydarzyło mi się naprawdę. Zmyśleniem jest tylko szpiegowska profesja bohatera i warstwa fantastyczna. Jednak szok człowieka, który po powrocie do domu widzi koniec tego, w co naprawdę wierzył, jest wzięty z moich doświadczeń. Nawet część dialogów jest przeniesiona żywcem z tego, co zapamiętałem. Drugim źródłem inspiracji były “Sceny z życia małżeńskiego” Bergmana. To mądry, przenikliwy film. Jednak po wyjściu z kina czułem niedosyt. Zobaczyłem realia, ale zabrakło mi syntezy. Ja jestem inny, wierzę w bajki”.
Film dla widzów od 15 roku życia.

Film wyświetlany jest w wersji 4K i został zrekonstruowany na podstawie oryginalnych negatywów.
Czas trwania: 124 minuty.
Reżyseria: Andrzej Żuławski
Scenariusz: Frederic Tuten, Andrzej Żuławski
Zdjęcia: Bruno Nuytten, Andrzej J. Jaroszewicz, Margit Carstensen, Heinz Bennent
Muzyka: Andrzej Korzyński
Występują: Sam Neill, Isabelle Adjani, Heinz Bennent