AKTUALNOŚCI
KINO JDK
KUP BILET

Kalendarz imprez kulturalnych w Jasielskim Domu Kultury na miesiąc:

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
26
27
28
29
Kalendarz imprez-rozwiń

img 3035Koncentracja, właściwe techniki oddychania, techniki i ćwiczenia relaksacyjne, to główne tematy spotkania z Elżbietą Graboś, terapeutką, autorką książki „Terapie relaksu”. Spotkanie odbyło się w ramach 103. Studni Kulturalnej Jasielskiego Domu Kultury, 24 stycznia br.

 

- Dzięki ćwiczeniom umysłowym, możemy osiągnąć niezwykłe możliwości tkwiące w człowieku. Każdy z nas posiada taką wewnętrzną siłę, ale nie każdy wie, jak ja wykorzystać. Źródłem naszej wewnętrznej mocy jest koncentracja – podkreśla gość studni. Elżbieta Gryboś zwróciła uwagę na destrukcyjną rolę stresu w naszym życiu.

- Negatywne myśli wywołują niepokój, który wpływa na ciało. Stres rozpoczyna się w naszym umyśle i natychmiast przenosi się na ciało. Może on prowadzić do depresji. Depresja, jest to ciągłe wałkowanie tych samych złych myśli – mówiła autorka książki „Terapie relaksu”.

 

img 3031

 

Elżbieta Graboś  przybliżyła przybyłym sposoby, metody i techniki relaksacyjne, które mogą stanowić swego rodzaju terapię dla osób potrzebujących odprężenia i wyciszenia psychiki oraz podniesienia poziomu energii, poprawy nastroju, pamięci i koncentracji.

 

Gość studni przedstawił sposób umysłowego wypoczynku, który charakteryzuje się świadomym przerzuceniem uwagi z najbardziej obciążonych obszarów mózgu na inne o mniejszej aktywności, np.: nauki języka, pracy przy komputerze, słuchania muzyki, podziwiania przyrody czy gry na instrumencie. Według terapeutki zazwyczaj jest odwrotnie, relaksujemy ciało, żeby wyciszyć umysł, ale można relaksować umysł, a ciało rozluźnia się samoistnie.

 

img 3038

 

- Kluczem do przekształcenia wszelkiego rodzaju ćwiczeń w techniki relaksacyjne, jest koncentracja. Treningi i ćwiczenia relaksacyjne służą wypracowaniu nawyku wprowadzania się w ten stan. Uzyskany spokój i uważność łączymy z życiem codziennym. Zintegrowanie ciała z umysłem służy uzyskaniu relaksu. W stanie relaksu możemy mieć znakomite pomysły, rozwiązywać problemy i pomagać w ich rozwiązaniu innym, którzy tego nie potrafią – dodaje Elżbieta Graboś.

 

img 3043

 

Pierwszą korzyścią związaną z uzyskaniem stanu odprężenia jest uaktywnienie mechanizmów samoleczenia i samoregeneracji. Według autorki natura wyposażyła nas w te mechanizmy, a techniki i ćwiczenia relaksacyjne odbudowują te mechanizmy. Przywracają te możliwości, które człowiek utracił przez rozwój cywilizacji współczesnego świata. Drugą korzyścią jest przyśpieszenie powrotu do zdrowia oraz jego wzmocnienie. Metody te same w sobie nie leczą, ale wspierają proces leczenia i rekonwalescencji. Kolejną korzyścią jest wzrost poziomu serotoniny, hormonu odpowiedzialnego za poprawę samopoczucia, obniżenie poziomu kortyzolu, hormonu stresu, odpowiedzialnego za podwyższenie poziomu glukozy we krwi oraz nadciśnienia tętniczego. Odpowiednie ćwiczenia pozwalają obniżyć nadpobudliwość psychoruchową czyli ADHD, na którą cierpią nie tylko dzieci, ale i dorośli oraz podnoszą poziom energii odpowiedzialnej za witalność człowieka.

- Oddech jest jednym z najważniejszych źródeł energii, ale nie tylko on. Myśli, słowa i towarzyszące im emocje, to fale energii, które można ukierunkować i spożytkować w dobrym celu. Energia może nas także męczyć i rozsadzać od środka niczym nadmiar powietrza w balonie. Energia może niszczyć i budować. W zależności od tego, jak ją ukierunkujemy. Dlatego tak ważne jest pozytywne myślenie i właściwe oddychanie – podkreśla gość studni.

 

Gość studni przekazał też podstawowe informacje dotyczące nauki rozluźniania ciała, uspokajania umysłu i uruchamiania wyobraźni, co ma prowadzić do uaktywnienia prawej półkuli mózgowej odpowiedzialnej za relaks, sen i nie tylko. Rozwijając lewą półkulę – logiczno – matematyczno – analityczną, można ćwiczyć pamięć, spostrzegawczość i szybkość reakcji.

 

Elżbieta Graboś prowadzi w iwonickich sanatoriach zajęcia z relaksacji umysłowej, oddechowej, wizualizacji i afirmacji oraz uczy samokontroli umysłu. Stosowne uprawnienia zdobyła kończąc różne szkoły i kursy w Polsce i USA.

Wirtualny spacer po JDK

 

  

 

 

youtube

 

 

prpjekt min

 Zbiory artystyczne z przełomu wieków

 

Nasi partnerzy

 http://www.kulturavranov.sk/

 

 

http://www.dklm.sk/

   

bunkier

 

 Jazz Brass

Karta seniora

 

 
 
 
 
 

Terminarz kina JDK "Syrena"

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
19
20
26
27

 

 

PROJEKT 2019 

   

 

 

Informacja o projekcie